marți, 5 iulie 2011

ŞI TU POŢI FI UN PROFESIONIST

undefinedCu toţii ne dorim să obţinem din acţiunile noastre cele mai bune rezultate, iar pentru aceasta ar trebui să avem o atitudine de profesionist şi să avem parteneri, in mare parte, din rândul acestora.
De unde ştii că ai unul in faţa ta?
Pe ce criterii alegi să lucrezi cu un avocat, un contabil, un profesor, un consultant, un instalator sau un arhitect ?
Te-ai gandit vreodată la asta?
Majoritatea oamenilor nu se gândesc!
De aceea pierd timp şi bani sau “câstigă” stress şi toate celelalte “beneficii emoţionale” care însoţesc stressul.
Ca să selectezi cu mai mare grijă profesioniştii cu care lucrezi si ca să devii tu însuţi un profesionist si mai remarcabil în scurt timp, am selectat pentru tine un set de 7 caracteristici foarte concrete ale profesionalismului pe care le-am botezat  “cei 7 P” 
Sunt de fapt niste comportamente simple: ori le faci ori nu le faci ! De aceea, mă aştept sa te poţi autoevalua cu uşurinţă şi să decizi în cunoştinţă de cauză ce anume te defineşte deja ca profesionist şi la ce mai ai de lucrat.
P 1 – Punctualitatea – vino la întâlniri cand le-ai programat – dacă întârzii înseamnă că nu îţi pasă. Nu te amăgi cu scuze de tot felul. Dacă întârzii, celalalt nu se va putea opri să creadă că nu îţi pasă. Nu are timp, energie si nici disponibilitate să îţi acorde circumstanţe atenuante. Este clientul tău sau colegul sau subalternul sau chiar elevul tău şi chiar dacă te cunoaşte destul îi este greu ca să te trateze ca pe un membru al familiei. Aşa că nu îi pune răbdarea la încercare. Fii punctual si gata.
P 2 – Politeţea – spune “te rog” si “multumesc”. Dacă spui aceste cuvinte vei fi considerat “normal”, dacă nu, vei fi considerat “prost crescut” si tăiat de pe lista de urmat… În plus, politeţea te fereşte de “împrietenirea de urgenţă” pe care o practică unii oameni pentru ca apoi să îţi ceară concesii nerealiste. Nu ai nevoie sa lucrezi ca între prieteni în vacanţă sau ca între vecini, când de fapt poţi şi trebuie lucrat ca între profesionişti. Pentru aceasta însă, e bine să transmiţi semnalele de păstrare a distanţei cuvenite fiind: pur si simplu politicos.
P 3 – Promptitudinea – fă lucrurile pe care ai spus că le faci chiar mai repede decât se aşteaptă partenerii. Trăim în secolul (mileniul) vitezei, dar promptitudinea este pasăre rară in viaţa de zi cu zi, tocmai pentru că suntem bombardaţi cu prea multe informaţii si oportunităţi. Evită cât poţi situaţiile penibile in care să ceri renegocierea termenelor. Omul din fata ta are nevoie să rezolve acea problemă iar tu vrei să finalizezi cât mai multe. Numai acţionând cu promtitudine eviţi blocajele şi primeşti aprecierea partenerilor.
P 4 – Productivitatea – finalizează toate acţiunile începute cu rezultate concrete şi palpabile. Dezvoltă-ţi o reputaţie de finalizator. În lumea antreprenorilor şi a profesiilor liberale sunt pur şi simplu prea mulţi iniţiatori. Ideile “geniale” abundă in mintea fiecăruia, dar ceea ce le face cu adevarat valoroase este finalitatea lor. Pentru partener, “frumuseţea” unei idei nefinalizate este echivalentă cu un eşec, ce dovedeşte că dacă nu ar fi fost inoportună, ar fi fost bună…
P 5 – Perseverenţa – oferă-i partenerului tău mai mult decât se aşteaptă. Aceasta atitudine fidelizează partenerii. Altfel s-ar duce la concurenţă. Gândeşte-te cât de bine te simţi când ştii că partenerul tău are grijă “din mers” de toate problemele ce pot să apară. Nu e aşa că aceasta îţi dă o stare de siguranţă şi confort ? Oferă-le şi partenerilor tăi aceleaşi stări. Ei te vor recompensa cu prietenie si recomandări si vor fi bucuroşi să facă aceasta.
P 6 – Pragmatismul – pune în practică ceea ce ai spus ca vei face şi chiar depăşeşte aşteptările celorlalţi într-un mod benefic pentru ei. Un singur lucru îţi poate aduce mai multe referinţe şi aprecieri decât depăşirea aşteptărilor partenerilor. Care anume ? Depăşirea aşteptărilor într-o manieră care le sporeşte maximal beneficiile. La capătul efortului tău ceea ce conteaza este dacă ai adăugat suficientă valoare vieţii lor, nu dacă le-ai atras atenţia in mod neaşteptat. În consecinţă, depune efort mereu in lucrurile care aduc cele mai mari beneficii si care se materializeaza concret pentru ei. Dacă pentru partenerul tău criteriul principal e calitatea, atunci fă tot ce ţine de tine să îmbunătăţeşti acest aspect, chiar dacă tu consideri că de fapt cantitatea e mai importantă.
P 7 – Protectia – un adevarat profesionist protejează o relaţie de parteneriat în care intră. Mai exact, anticipează posibile probleme ce ar putea să apară şi are grijă să le rezolve din mers. Dacă perseverenţa se referă la a oferi partenerului mai mult decât se aşteaptă, protecţia se referă la a-i oferi CE se aşteaptă şi CUM se aşteaptă. Aceasta poate presupune să afli de la el lucruri de care nici măcar el însuşi nu este conştient. Oamenii sunt diferiţi şi au aşteptări diferite. După multă practică, profesionistul învaţă tipologii de parteneri si posibile zone în care partenerii săi pot deveni sensibili, aşa că încă de la începutul relaţiei de parteneriat el pune întrebări care îi aduc informaţiile necesare, cu care poate anticipa si rezolva din mers problemele.
Aceştia sunt cei 7 P. Scopul lor este să te ajute să conştientizezi “punctele fierbinţi” in care să acţionezi ca să obţii mai multă credibilitate in ochii partenerilor tăi potenţiali şi reali. Urmeaza ca tu sa acţionezi pe baza a ceea ce ai aflat din acest articol.
Îţi recomand să faci o evaluare pe o scală de la 1 la 10 pentru fiecare dintre cei 7P şi apoi să acţionezi asupra celui cu cea mai mică notă. Dacă vrei o evaluare mai aproape de realitate, ai putea cere părerea catorva prieteni sau colegi si apoi să faci o medie a rezultatelor.
Ţine minte: Eşti la fel de puternic ca cea mai slabă veriga din acest lanţ cu 7 zale.
Dacă te ţii bine de lanţ şi el rezistă, la capătul lui vei găsi cheia către succesul tău: Un brand personal deosebit de puternic şi autentic – UN PROFESIONIST.
 Prof. ing. Nicolae GHENCEA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu