miercuri, 1 iunie 2011

Cum doreşti să fii –Agresiv, Asertiv sau Pasiv?

Nu mi-am propus să vă ţin o lecţie despre comunicare, ci pur şi simplu doresc să lansez o provacare, astfel încât fiecare dintre noi să-şi auto-evalueze comportamentul şi stilul de a comunica în cadrul grupului de apartenenţă, să adopte o atitudine care să permită să ne simtim cât mai confortabil şi fericiţi în colectivitatea din care facem parte.
Comunicarea este un element fundamental al existenţei umane, încă din antichitate întelepţii ocupându-se de arta retoricii. “Communis” din latină înseamna “a pune de acord, a fi în legătură cu…, a fi în relaţie cu…”.
Pentru o comunicare corectă este necesar să respectăm două reguli de bază:
1. transmiterea mesajului clar şi concis;
2. ascultarea activă şi întelegerea mesajului pe care celălalt îl transmite.
Iar pentru ca aceasta să fie şi eficientă este necesar să avem un comportament şi ocomunicare asertivă.
Conceptul acesta este de fapt o “găselniţă americăneasca” ce se refera la curajul de a spune lucrurilor pe nume într-o manieră de respect faţă de celălalt. Este de fapt un concept foarte abstract, asertivitatea nu este un lucru ci un proces, nu este un obiect de studiu ci mai curând un subiect de practică.
Ce înseamnă să fii asertiv ?
Manifestarea asertivă poate fi asemănată cu o atitudinea ponderată, echilibrată sau înţeleaptă, fiind definită ca tipul de comportament care se gaseşte la jumatatea distanţei dintre polii comunicării: agresiv şi pasiv.
Asertivitatea este cea mai eficientă modalitate de soluţionare a problemelor interpersonale.Comunicarea directă, deschisă şi sinceră permite recepţionarea mesajelor fără blocaje şi distorsiuni, ceea ce menţine şi îmbunătăţeşte relaţiile cu ceilalţi. Capacitatea de a comunica în mod asertiv sentimentele, emoţiile şi gândurile fără a leza integritatea celorlalţi, reprezintă un mod eficient de comunicare.
Comportamentul asertiv inhibă anxietatea şi reduce depresia, conducând la o îmbunătăţire a imaginii de sine. Acesta este întărit şi de o serie de elemente non-verbale cum ar fi:contactul vizual,  tonul vocii, mimica (componente ale comunicării nonverbale şi paraverbale).
Stilul de comunicare asertiv este caracterizat printr-o serie de elemente:
  • ai convingerea că toate persoanele îţi sunt egale;
  • acorzi importanţă părerilor şi intereselor celorlaţi;
  • există o concordanţă între mesajul verbal transmis, mimică şi gestică;
  • mesajele utilizate sunt de genul „eu cred că…, mă simt…”;
  • susţinerea privirii interlocutorului.
Să fii asertiv înseamnă să comunici autentic şi eficient, construind în timp real o relaţie pe termen lung.
Comunicarea şi comportamentul asertiv cresc stima de sine, aduc respect pentru ceilaţi şi din partea celorlalţi.
Ce poţi face pentru a a avea un comportament şi o comunicare asertivă?
  • exprimă-te clar şi concis;
  • evită să fii sarcastic;
  • evită să faci generalizări;
  • evită să foloseşti etichete;
  • cere feed-back;
  • evită comportamentul agresiv;
  • evită reacţiile impulsive;
  • evită monopolizarea discuţiei;
  • evită să faci presupuneri;
  • conştientizează ce tip de comunicare foloseşti (agresivă, asertivă, pasivă sau agresiv-pasivă).
Asertivitatea este compromisul între o comunicare pasivă, unde eşti de acord cu tot ceea ce spune interlocutorul tău, şi una agresivă, când contracarezi orice replică, din dorinţa de a te impune.
ATENŢIE!

O comunicare asertivă presupune o sinceritate care, în cazul presoanelor agresive, poate avea efecte negative prin interpretări eronate, ghidate de furie şi impulsivitate. În aceste condiţii, însoţeşte comunicarea asertivă de argumente solide, expuse pe înţelesul tuturor pentru a fi acceptate. Totodată, stabileşte clar ce este negociabil şi ce nu, în comunicare. Păstrează tot timpul un comportament cooperant şi prietenos, dar fii ferm – respectă-ţi poziţia clar şi fără supărare. Negociază ca între egali! Cere sugestii, controlează-ţi emoţiile şi nu răspunde cu agresivitate, nici supunere în situaţii de stres.
O persoană asertivă este admirată de toată lumea şi are relaţii de calitate cu ceilalţi, şi asta nu  ţine de felul în care arată, de inteligenţa, de funcţia ocupată etc, ci de abilitatea ei de a se exprima la momentul potrivit, de a-şi cere scuze şi de a-şi asuma responsabilităţi când trebuie.
În tabara opusă, în contrast cu asertivitatea, este agresivitate. Adică, să spui ce ai de spus fără să îţi pese de reacţia celuilalt, dominându-l psihic, emoţional şi uneori chiar fizic.
Asertivitatea afectează aproape toate laturile vieţii. Oamenii care-şi însuşesc această abilitate au mai puţine conflicte, deci mai puţin stres, reuşesc să-şi îndeplinească necesităţile şi îi ajută şi pe ceilalţi să le îndeplinească pe-ale lor, au relaţii puternice şi pe care se pot baza. Toate astea duc la o stare mentală mai bună şi la o sănătate considerabil îmbunătăţită. Ce ziceţi, merită efortul de a învăţa să fim asertivi ?
Unii oameni confundă asertivitatea cu agresivitatea, considerând că ambele comportamente implică faptul de a-ţi exprima nevoile şi a-ţi cere drepturile. Diferenţa majoră între ele este respectul pentru ceilalţi pe care îl întâlnim doar în cazul persoanelor asertive. Ele se respectă pe sine şi pe ceilalţi şi gândesc întotdeauna în termeni de “câstig-câstigi.”
Agresivii folosesc tactici de manipulare, abuzive şi nu au respect pentru ceilalţi. Gândesc negativ despre cei din jur şi nu iau în considerare punctul de vedere al celuilalt. De cele mai multe ori, creeaza conflicte gratuite.
Pasivii nu stiu cum să-şi comunice sentimentele şi nevoile. Se tem de conflicte atât de mult încât preferă să-şi ascundă adevaratele sentimente şi nevoi, pentru a păstra pacea cu cei din jur. Îi lasă pe ceilalţi să iasă câstigători din orice conflict întotdeauna şi asta duce la pierderea totală a respectului de sine.
Decizia de  a avea, sau nu, un comportament „cum se cuvine” este numai a ta. Nici nu e greu, când ai doar trei variante: Agresiv, Asertiv sau Pasiv. Mulţi sunt cei care, necunoscându-se pe ei înşişi, ar da cu banul, sau cu zarul.
După cum am spus la începutul articolului, reînnoiesc provocarea şi te instig să te cunoşti pe tine. Doar prin comunicare putem fi mai buni şi numai cu ajutorul acestui „tool”, cum ar spune americanii, sau instrument, putem ajunge să avem un cuvânt de spus în faţa celorlalţi. Fiecare din voi are o voce, care vrea să fie auzită, comunicaţi inteligent şi cerul va fi mai albastru, soarele mai blând, iar calea către succes va fi mult mai uşoară.
Prof. ing. Nicolae GHENCEA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu