vineri, 3 februarie 2012

REFORME 2009 – 2012

(Document realizat de Cabinetul Consilierului de Stat Andreea Paul)   
 Guvernul României
I. Relansarea economicã
II. Reforme asumate în 2009 – 2012
III. Impactul economic al deciziilor luate
IV. Priorităţi pe termen scurt şi mediu.
RELANSAREA ECONOMICÃ
1. De unde am pornit?
2. Viziunea Guvernului în confruntarea cu criza economicã şi financiarã
2.1 Evitarea derapajelor economice majore.
2.2 Măsuri pentru diminuarea deficitului bugetar
2.3 Măsuri pentru stimularea relansării economice
1. La preluarea mandatului în 2008 Guvernul a avut trei adversari majori:
- CRIZA ECONOMICÃ – cea mai severã din ultimii 60 ani;
- DEFICIT BUGETAR de 5,7% (cf. metodologiei europene) în an cu vârf de creştere economică (7,3%), care a dus la declanşarea procedurii de deficit excesiv de către Comisia Europeană;
- UN STAT NEREFORMAT Şi DECIZII IRESPONSABILE ale Guvernului Tăriceanu, care a angajat cheltuieli sociale pe datorie, fãrã nicio acoperire:
(7 acte normative care au acordat majorări salariale în 2008);
(creşterea punctului de pensie în 2008 de la 581,3 lei la 697,5 lei).
Viziunea Guvernului în confruntarea cu criza economicã şi financiară
2.1. Evitarea derapajelor economice majore;
2.2. Mãsuri pentru diminuarea deficitului bugetar şi însănătoşirea finanţelor publice printr-un efort major al Guvernului, din care:
a) – douã treimi s-au centrat pe eficientizarea şi reducerea cheltuielilor publice;
b) – o treime a vizat creşterea veniturilor bugetare.
2.3. Mãsuri pentru stimularea creşterii economice sănătoase pe termen lung, în condiţiile unor dezechilibre macroeconomice grave acumulate, care au redus spaţiul fiscal necesar redresãrii economice.
2.1. Evitarea derapajelor economice majore.
- Deficitul bugetului general consolidat s-ar fi apropiat de 10% din PIB în anul 2009 şi de 14% din PIB în anii 2010 şi 2011 în absenţa mãsurilor de austeritate luate de Guvern:
- În trezoreria Statului au intrat 8,15 mld. euro în urma Acordului cu FMI, Comisia Europeanã şi Banca Mondialã
Valoarea totala a sumelor trase de catre BNR si MFP pâna în prezent: 17,94 mld. euro, din care 11,94 mld. euro de la FMI.
- Diminuarea decalajelor între câştigul salarial mediu brut din sectorul bugetar şi cel privat.
*) Datele se refera la statisticile din activitãţile economice (agregate dupã activitatea omogenã) conform CAEN REV2 de administraţie publicã, învãţãmânt şi sãnãtate şi asistenţã socialã (inclusiv sector privat pentru învãţãmânt – cca.3%, respectiv sãnãtate şi asistenţã socialã – cca. 5%), exclusiv forţele armate şi personalul asimilat (MApN, SRI, MAI etc.).
- Salariul mediu net pe economie a crescut cu 13% în perioada 2008-2011 de la 1.309 lei la 1.478 lei
2.2. Mãsuri pentru diminuarea deficitului bugetar:
A. Mãsuri pentru eficientizarea şi reducerea cheltuielilor publice
- Reducerea cu 25% a salariilor din sectorul bugetar,
- reducerea cu 15% a indemnizaţiilor de somaj şi a celor pentru creşterea copilului.
- Reducerea cu 50% a normativelor de cheltuieli privind consumul de carburanţi pentru instituţiile publice şi reducerea cu 20% a cheltuielilor cu bunurile şi serviciile rãmase de executat pe semestrul doi al anului 2010,
- Restructurarea a 67 de spitale.
- Desfiinţarea, comasarea şi reorganizarea a 141 de agenţii guvernamentale.
- Blocarea posturilor vacante şi ocuparea a numai 15% din cele vacantate ulterior în sistemul bugetar;
- Interzicerea cumului pensiei cu salariul în sistemul bugetar, pentru pensionarii care au o pensie mai mare decât câştigul salarial mediu brut.
- Îngheţarea valorii punctului de pensie în anii 2010 şi 2011;
- Recalcularea pensiilor speciale – a pensiilor de serviciu şi a pensiilor militare de stat – şi includerea acestora în sistemul public de pensii.
B. Mãsuri pentru creşterea veniturilor bugetare:
- Revenirea la procentele de contribuţii sociale din ian 2008;
- Creşterea cotei standard a taxei pe valoare adãugatã de la 19% la 24%.;
- Extinderea sferei de aplicare a contribuţiei de asigurãri de sãnãtate de 5,5% la pensiile mai mari de 740 lei/lunar;
- Majorarea nivelului accizelor la unele bãuturi alcoolice, ţigarete, benzinã ºi motorinã;
- Lãrgirea bazei de impozitare prin impozitarea veniturilor din dobânzi, a tichetelor de masã, a tichetelor cadou şi a altor venituri realizate de persoanele fizice;
- Majorarea impozitului datorat de persoanele fizice care deţin mai multe clãdiri şi impozitului pentru mijloacele de transport cu capacitate cilindricã de peste 2000 cm³;
- Creşterea gradului de colectare a taxelor şi a impozitelor prin diminuarea evaziunii fiscale.
2.3. Mãsuri pentru stimularea relansãrii economice:
A. Mãsuri pentru salvarea locurilor de muncã şi stimularea absorbţiei şomerilor;
B. Stimularea investiţiilor publice;
C. Stimularea investiţiilor private
a) – Stimularea investiţiilor private prin ajutoare de stat;
b) – Stimularea investiţiilor private prin garanţii de stat;
D. Programe pentru susţinerea industriei şi a dezvoltãrii durabile;
E. Programul Prima Casã;
F. Programul de promovare a exporturilor;
G. Mãsuri pentru accelerarea absorbţiei fondurilor europene;
H. Diminuarea poverii administrativ – fiscale;
a) – Simplificarea şi îmbunãtãţirea administrãrii fiscale;
b) – Mãsuri pentru sprijinirea contribuabililor aflaţi în dificultate;
c) – Facilitãţi fiscale acordate mediului de afaceri şi instituţiilor publice;
d) – Modificarea legii contabilitãţii.
I. Mãsuri pentru combaterea evaziunii fiscale;
J. Sprijinirea agriculturii.
A. Mãsuri pentru sprijinirea firmelor care angajeazã tineri, şomeri sau persoane vulnerabile:
- Reglementarea şomajului tehnic prin scutirea de la platã a contribuţiilor cãtre bugetul de stat şi al asigurãrilor sociale pentru angajator, pe o perioadã de maximum trei luni, urmând ca salariatul sã primeascã 75% din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã ocupat (Beneficiari: 548.999 persoane angajate ºi 13.459 firme pânã la 31 decembrie 2010);
- Scutirea de la plata CAS pentru firmele care angajeazã şomeri (Beneficiari: 6.072 persoane angajate şi 3.625 firme pânã la 31 decembrie 2010);
- Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã şomeri în vârstã de peste 45 ani sau şomeri care sunt pãrinţi unici susţinãtori ai familiilor monoparentale.
a) – Angajatorii sunt scutiţi pe o perioadã de 1 an de la plata contribuţiilor sociale pentru şomaj aferente persoanelor respective, angajate pe o perioadã nedeterminatã.
b) – Subvenţia acordatã angajatorilor: 500 lei/lunã/persoanã angajatã, maxim 12 luni;
c) – Angajatorii au obligaţia de a menţine şomerii în activitate timp de cel puţin 2 ani;
d) – 20.312 persoane beneficiare pânã la 31 dec. 2011;
- Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã şomeri care mai au 3 ani pânã la pensionare.
a) – Angajatorii beneficiazã lunar, timp de maximum 3 ani, de o subvenţie de 500 lei.
b) – 266 persoane beneficiare pânã la 31 dec. 2011;
- Firmele care angajeazã pe perioadã nedeterminatã persoane cu handicap beneficiazã lunar de 500 lei, timp de 12 luni.
a) – Angajatorii au obligaţia de a menţine şomerii în activitate timp de cel puţin 2 ani.
b) – 233 persoane beneficiare pânã la 31 dec. 2011;
- Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã tinerii absolvenţi;
a) – Angajatorii sunt scutiţi pe o perioadã de 1 an de la plata contribuţiilor sociale pentru şomaj aferente persoanelor respective, angajate pe o perioadã nedeterminatã;
b) – Subvenţia se acordã timp de 12 luni (18 luni în situaţia absolvenţilor-persoane cu handicap), perioadã în care beneficiazã lunar şi de o sumã diferenţiatã în funcţie de nivelul studiilor:
- 500 lei pentru nivelul de pregãtire primar şi gimnazial;
- 600 lei pentru nivelul de pregãtire liceu şi post-liceal;
- 750 lei pentru nivelul universitar;
c) – Angajatorul este obligat sã menţinã în activitate angajatul 2 ani dupã finalizarea subvenţiei.
d) – Buget alocat în 2011: 93,75 mil. lei.
e) – 6.574 persoane beneficiare pâna la 31 dec. 2011
- Încurajarea uceniciei şi angajarea tinerilor pe perioada vacanţelor;
a) – 250 lei/lunã pentru angajatori şi contravaloarea lunarã a serviciilor de instruire teoreticã a ucenicului, fãrã a depãşi 100 lei lunar;
b) – 250 lei/lunã pe student / elev angajat pe perioada vacanţelor, pentru cel mult 60 zile lucrãtoare într-un an calendaristic;
c) – Buget alocat în 2011: 457 mii lei.
d) – 945 tineri au fost angajaţi pe perioada vacanţei pânã la 31 dec. 2011.
B. Stimularea investiţiilor publice.
- Creşterea alocãrilor bugetare pentru investiţii publice:
a) – în anul 2008: 32,6 mld. lei;
b) – în anul 2011: 36,1 mld. lei
c) – în anul 2012: 38,1 mld. lei
(Continuare în ediţia viitoare)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu